Mango - witaminy i właściwości zdrowotne tego pysznego owocu tropikalnego

 Mango - witaminy i właściwości zdrowotne tego pysznego owocu tropikalnego
Autor Amalia Wasilewska
Amalia Wasilewska20.09.2023 | 5 min.

Mango to pyszny owoc tropikalny, który zyskuje coraz większą popularność również w Polsce. Jest nie tylko smaczny, ale też bardzo zdrowy. Zawiera wiele cennych składników odżywczych i przeciwutleniaczy. Poznaj właściwości zdrowotne mango i przekonaj się, że warto włączyć ten egzotyczny owoc do codziennej diety.

Czy mango jest zdrowe i ma witaminy?

Mango należy bez wątpienia do bardzo zdrowych owoców. Zawiera szereg witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na organizm. Przede wszystkim mango jest doskonałym źródłem witaminy C, zwanej kwasem askorbinowym. Ta witamina wzmacnia odporność, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i spowalnia procesy starzenia. Mango dostarcza także witaminy A, która jest niezbędna dla zdrowia oczu i skóry. Znajdziemy w nim również witaminę E o właściwościach antyoksydacyjnych oraz witaminy z grupy B takie jak: B1, B2, B3, B5, B6 i kwas foliowy.

Właściwości zdrowotne mango - bogactwo witamin i minerałów

Oprócz witamin, mango zawiera szereg cennych minerałów i mikroelementów. Są to m.in. potas, magnez, miedź, żelazo i cynk. Dostarczają one energii, wzmacniają kości, poprawiają pracę mięśni i pozytywnie wpływają na układ odpornościowy. Mango to także źródło błonnika, który usprawnia pracę jelit. Ponadto w owocach mango zidentyfikowano ponad 20 różnych karotenoidów. Należą do nich m.in. beta-karoten i luteina, które chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Jakie witaminy zawiera mango? A, C i E na czele listy

Mango może pochwalić się imponującą zawartością witamin z różnych grup. Jeden średniej wielkości owoc dostarcza aż:

  • - 60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C
  • - 35% dziennej dawki witaminy A w postaci beta-karotenu
  • - 15% dziennego zapotrzebowania na witaminę B6
  • - 12% dziennej dawki witaminy E
  • - 11% dziennej dawki witaminy B1
  • - 9% dziennej ilości kwasu foliowego

Jak widać, mango to skarbnica antyoksydacyjnych witamin A, C i E, które neutralizują wolne rodniki i opóźniają procesy starzenia.

Ile kalorii ma mango? Niskokaloryczny owoc tropikalny

 Mango - witaminy i właściwości zdrowotne tego pysznego owocu tropikalnego

Mimo że mango jest owocowym "bombonierką" pełną wartości odżywczych, to jest zaskakująco niskokaloryczne. Jeden średniej wielkości owoc (około 150 g) dostarcza zaledwie 100-150 kalorii. Dla porównania banan o podobnej wadze ma około 105 kalorii. Oznacza to, że mango można jeść nawet na diecie odchudzającej, zachowując umiar. Stanowi zdrową, sycącą przekąskę zamiast słodyczy.

Jak jeść mango? Pyszne przepisy i sposoby podania

Jak spożywać mango, by cieszyć się jego smakiem i właściwościami odżywczymi? Oto kilka pomysłów:

  • - Pokrój mango w plastry lub kostkę i dodaj do sałatki owocowej
  • - Zmiksuj z jogurtem, mlekiem i lodem na smoothie
  • - Udekoruj nim desserty, ciasta i lody
  • - Przygotuj chutney mango lub dodaj do curry
  • - Upiecz mango w cieście francuskim lub naleśnikach

Skąd pochodzi mango? Owoce z Indii i Ameryki Południowej

Mango wywodzi się z Indii, gdzie jest uprawiane od ponad 4000 lat. Obecnie głównymi producentami mango są Indie, Chiny, Tajlandia, Meksyk i Brazylia. Do Europy mango sprowadzane jest głównie z Afryki (Wybrzeże Kości Słoniowej, Mali, Senegal) i Ameryki Południowej (Brazylia, Peru). Transportowane jest drogą morską, aby w pełni dojrzało podczas podróży.

Kiedy jest sezon na mango? Owoc lata i wczesnej jesieni

Mango jest owocem sezonowym, dostępnym w Polsce od czerwca do października. Szczyt sezonu przypada na miesiące letnie - lipiec i sierpień. Warto wybierać mango spożywane w sezonie, gdyż wtedy jest najbardziej dojrzałe, aromatyczne i obfituje w cenne składniki. Owoce poza sezonem mogą być niedojrzałe i mniej smakowite.

Gdzie kupić dobre mango? Wybierz dojrzałe owoce bez plam

Mango można kupić w sklepach ze świeżymi owocami, supermarketach oraz na bazarach i targowiskach. Wybierając mango zwróć uwagę na kolor skórki - powinna być jaskrawożółta lub pomarańczowo-czerwona, co świadczy o dojrzałości. Unikaj owoców z zielonkawym zabarwieniem, plamami i poobijanych. Dojrzałe mango powinno delikatnie uginać się w dłoniach. Zapach świeżego, dojrzałego mango jest słodki i intensywny.

Podsumowanie - dlaczego warto jeść mango?

Mango to niezwykle zdrowy i smaczny owoc tropikalny. Dostarcza witamin A, C, E oraz minerałów takich jak potas, magnez i żelazo. Działa antyoksydacyjnie, wzmacnia odporność, poprawia pracę jelit i jest niskokaloryczne. Ze względu na wyjątkowe właściwości, warto włączyć mango do codziennej diety. Najlepiej wybierać dojrzałe owoce w sezonie letnim i jesiennym.

Najczęstsze pytania

Dojrzałe mango ma jaskrawopomarańczową lub czerwoną skórkę. Powinno się delikatnie ugniatać w dłoniach i mieć słodki, intensywny zapach. Niedojrzałe owoce są twarde i mają zielonkawy kolor.

Mango można jeść na surowo, kroić w plastry, dodać do sałatek, deserów, smoothie lub przygotować z niego chutney. Skórkę się zazwyczaj nie je.

Tak, ze względu na bardzo dużą zawartość witamin i niską kaloryczność, mango można jeść nawet codziennie. Jeden owoc dziennie w zupełności wystarczy, aby dostarczyć organizmowi cennych składników.

Mango jest niskokaloryczne, sycące i dostarcza błonnika. Dlatego może być dobrym wyborem dla osób na diecie odchudzającej, zwłaszcza zamiast słodyczy.

Niedojrzałe mango może leżeć nawet 2-3 tygodnie w temperaturze pokojowej. Dojrzałe owoce najlepiej zjeść w ciągu 2-3 dni i przechowywać w lodówce.

5 Podobnych Artykułów

  1. Wiosenny detoks umysłu
  2. Nie uwierzysz, co się wydarzyło na paryskiej scenie MMA
  3. Jak złuszczyć imbir szybko i łatwo? Odkryj ten niezawodny trik.
  4. Proste i złożone węglowodany - jaka jest różnica i dlaczego ma znaczenie?
  5. Niewiarygodne! Jego sposób na zarobienie milionów z domu!
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Amalia Wasilewska
Amalia Wasilewska

Witajcie, jestem pasjonatką zdrowego stylu życia! Na blogu odkryjecie tajniki harmonii między ciałem a duszą. Dzielę się niekonwencjonalnymi ćwiczeniami, smacznymi przepisami i sposobami na zrozumienie swojego organizmu. Razem przekształcamy życie w pełnię sił i energii!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły