Tapioka - właściwości i zdrowotne korzyści tego skrobiowego specjału

 Tapioka - właściwości i zdrowotne korzyści tego skrobiowego specjału
Autor Amalia Wasilewska
Amalia Wasilewska20.09.2023 | 6 min.

Tapioka to skrobia wytwarzana z bulw manioku, która cieszy się coraz większą popularnością. Jest nie tylko smaczna, ale ma też szereg cennych właściwości odżywczych i zdrowotnych. Warto bliżej przyjrzeć się temu skrobiowemu specjałowi.

Czym właściwie jest tapioka?

Tapioka to skrobia uzyskiwana z bulw rośliny o nazwie maniok jadalny. Maniok należy do rodziny ostróżkowatych i pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie jest uprawiany od tysięcy lat. Bulwy tej rośliny mają bardzo dużą zawartość skrobi, sięgającą nawet do 65%. Aby otrzymać tapiokę, bulwy manioku obiera się, myje, a następnie ściera na mokro na mączkę. Zawiera ona trujący glikozyd - kwas cyjanowodorowy, więc musi zostać dobrze wypłukana. Tak powstaje skrobia tapiokowa w postaci białego, drobnego proszku bez smaku i zapachu.

Jakie są właściwości odżywcze tapioki?

Tapioka ma bardzo wysoką wartość odżywczą i wiele cennych właściwości:

  • Jest źródłem węglowodanów złożonych, a więc dostarcza energii i sytości.
  • Zawiera sporo błonnika, który reguluje trawienie.
  • Dostarcza niewielkie ilości białka roślinnego.
  • Jest uboga w tłuszcze i nie zawiera cholesterolu.
  • Stanowi dobrze przyswajalne źródło wapnia, żelaza, cynku, magnezu i innych składników mineralnych.
  • Nie zawiera glutenu, więc nadaje się dla osób z celiakią.

Dzięki temu tapioka może wspomagać dietę osób dbających o linię oraz zdrowie.

Czy tapioka może pomóc w odchudzaniu i kontroli wagi?

Ze względu na wysoką zawartość skrobi, tapioka cechuje się niskim indeksem glikemicznym, a więc powoli uwalnia energię. Dzięki temu na dłużej daje uczucie sytości i pomaga kontrolować apetyt. Ponadto błonnik poprawia metabolizm i trawienie, co również sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi ciała. Badania potwierdzają, że zastąpienie w diecie części węglowodanów o wysokim IG tapioką może prowadzić do redukcji masy ciała.

Jak tapioka wpływa na zdrowie układu pokarmowego?

 Tapioka - właściwości i zdrowotne korzyści tego skrobiowego specjału

Tapioka ma korzystny wpływ na układ pokarmowy:

  • Zawarty w niej błonnik pobudza perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom.
  • Skrobia tapiokowa wchłania nadmiar wody w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu łagodzi biegunki.
  • Tapioka nie drażni śluzówki żołądka i jelit, więc może być spożywana przez osoby z problemami trawiennymi.

Czy tapioka jest bezglutenowa i dobra dla alergików?

Ponieważ naturalna tapioka jest w 100% skrobią, nie zawiera glutenu. Dzięki temu świetnie nadaje się dla osób z alergią na pszenicę i nietolerancją glutenu (celiakią), u których wywołuje mniej objawów niż zwykła mąka.

Tapioka jest też dobrze tolerowana przez osoby z alergiami pokarmowymi, gdyż nie zawiera substancji alergizujących. Może więc stanowić wartościowy składnik diety eliminacyjnej.

Kto powinien jeść tapiokę a kto unikać?

Z uwagi na właściwości odżywcze, tapioka jest polecana:

  • Osobom z nadwagą i cukrzycą ze względu na niski indeks glikemiczny.
  • Przy biegunkach, zaparciach i chorobach układu pokarmowego.
  • Alergikom i osobom z nietolerancją pokarmową, w tym na gluten.
  • Weganom i wegetarianom jako bezpieczne źródło węglowodanów.

Z kolei z umiarem powinny ją spożywać osoby z zespołem jelita drażliwego, gdyż duże ilości włókna mogą nasilać dolegliwości. Ostrożność jest też zalecana przy cukrzycy typu 1 ze względu na wpływ na poziom cukru.

Jakie dania i desery można przyrządzić z tapioki?

Z tapioki przygotować można mnóstwo smacznych i zdrowych potraw:

  • Kasze, klusków tapiokowych czy knedli.
  • Placki i naleśniki.
  • Zupy krem i gęste sosy.
  • Budynie, kisiele i galaretki.
  • Wegańskie wersje serników i innych ciast.
  • Chrupiące przekąski w rodzaju prażynki.

Tapioka świetnie sprawdza się też jako zagęszczacz lub zamiennik jajek w wypiekach. Możliwości jej wykorzystania są naprawdę szerokie.

Gdzie można kupić tapiokę i jak ją przechowywać?

Tapiokę w postaci białego proszku lub drobnych perli bez trudu znajdziemy w większości sklepów ze zdrową żywnością oraz dobrze zaopatrzonych supermarketach. Często dostępna jest w opakowaniach 500 g lub 1 kg.

Suchą tapiokę najlepiej przechowywać w szczelnym pojemniku w chłodnym i ciemnym miejscu. Wówczas zachowa swoje właściwości nawet przez rok. Po otwarciu opakowania warto ją zużyć w ciągu kilku miesięcy.

Tapioka to zdrowy i smaczny dodatek do diety, który może wzbogacić codzienne menu. Dzięki wielu cennym właściwościom sprawdzi się zarówno w kuchni osób dbających o linię, jak i alergików czy wegan. Warto więc sięgnąć po ten skrobiowy specjał.

Podsumowanie

Tapioka to cenny składnik diety, który dostarcza węglowodanów złożonych, błonnika, składników mineralnych i niewielkich ilości białka. Jej zaletami są niski indeks glikemiczny, brak glutenu i alergenów oraz korzystny wpływ na układ pokarmowy. Dzięki temu tapioka może wspierać odchudzanie, łagodzić dolegliwości trawienne i być bezpieczną opcją dla alergików. Jest nie tylko zdrowa, ale też wszechstronnie wykorzystywana w kuchni. Warto włączyć ją do swojej diety.

Najczęściej zadawane pytania

Tapioka to skrobia wytwarzana z bulw rośliny maniok jadalny. Otrzymuje się ją poprzez starcie bulw na mokro, a następnie kilkukrotne przepłukanie w celu usunięcia substancji toksycznych. Końcowy produkt to drobny, biały proszek bez smaku i zapachu.

Tapioka ma neutralny smak, więc można ją dodawać do różnych potraw i deserów. Sprawdzi się m.in. do kasz, klusek, zup krem, budyni, pierogów czy jako zagęszczacz albo zamiennik jaj. Można z niej też przygotować chrupiącą prażynkę.

100 gramów surowej tapioki dostarcza około 358 kcal, głównie w postaci węglowodanów złożonych. Jest więc składnikiem dość kalorycznym, jednak dzięki niskiemu IG i zawartości błonnika na dłużej daje uczucie sytości i pomaga kontrolować wagę.

Tapioka w postaci białego proszku lub perli jest dostępna w sklepach ze zdrową żywnością, ekologicznych oraz w dobrze zaopatrzonych supermarketach. Zwykle sprzedawana jest w opakowaniach 500 g lub 1 kg.

Suchą tapiokę przechowuje się najlepiej w szczelnym pojemniku w chłodnym miejscu. W takich warunkach zachowuje świeżość nawet przez rok. Po otwarciu opakowania lepiej zużyć ją w ciągu kilku miesięcy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wiosenny detoks umysłu
  2. Jak złuszczyć imbir szybko i łatwo? Odkryj ten niezawodny trik.
  3. Proste i złożone węglowodany - jaka jest różnica i dlaczego ma znaczenie?
  4. Kwas oleinowy - Naturalny emulgator. Poznaj zastosowanie i właściwości
  5. Witamina B17 amigdalina - sprawdź jak działa i gdzie kupić ten naturalny preparat
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Amalia Wasilewska
Amalia Wasilewska

Witajcie, jestem pasjonatką zdrowego stylu życia! Na blogu odkryjecie tajniki harmonii między ciałem a duszą. Dzielę się niekonwencjonalnymi ćwiczeniami, smacznymi przepisami i sposobami na zrozumienie swojego organizmu. Razem przekształcamy życie w pełnię sił i energii!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0