Owoce wspomagające odchudzanie - wybierz je zamiast słodyczy

Owoce wspomagające odchudzanie - wybierz je zamiast słodyczy
Autor Amalia Wasilewska
Amalia Wasilewska26.12.2023 | 7 min.

Owoce wspomagające odchudzanie to doskonała alternatywa dla słodyczy. Wiele z nich ma niską zawartość kalorii, a jednocześnie dostarcza cennych składników odżywczych i zaspokaja potrzebę słodkiego smaku. Jednymi z najlepszych owoców na diecie są mandarynki. Zawierają mało kalorii, dużo błonnika, witaminę C i flawonoidy. Dzięki temu nie tylko gaszą apetyt i pomagają zrzucić zbędne kilogramy, ale także wzmacniają odporność oraz poprawiają metabolizm i trawienie.

Mandarynki na odchudzanie i utrzymanie wagi

Mandarynki to małe, soczyste owoce o cytrusowym smaku. Choć pochodzą z Azji Południowej, dziś są uprawiane na całym świecie - również w Polsce. Nie bez powodu cieszą się tak dużą popularnością. Dostarczają wielu cennych składników odżywczych i witamin (m.in. witaminy C), a przy tym mają niewiele kalorii. Stąd niezwykle przydatne właściwości w procesie odchudzania.

Mandarynki nie tylko skutecznie gaszą apetyt i dają uczucie sytości. Regulują przemianę materii, przyspieszają metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Dzięki temu ułatwiają pozbycie się zbędnych kilogramów oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała. Zawierają także flawonoidy i inne związki bioaktywne, które dodatkowo optymalizują proces odchudzania.

Dlaczego warto jeść mandarynki w diecie odchudzającej?

Po pierwsze mandarynki dostarczają bardzo mało kalorii w stosunku do ilości. Jedna średniej wielkości mandarynka ważąca 60 gramów to zaledwie ok. 30 kcal. A w tej porcji otrzymujemy solidną dawkę cennych składników odżywczych. Dla porównania batonik czekoladowy też ważący 60 gramów dostarczy ponad 200 kcal i pustych kalorii.

Po drugie w mandarynkach znajdziemy sporo błonnika pokarmowego. Błonnik nie tylko na długo zapewnia uczucie sytości, ale też oczyszcza nasz organizm z toksyn i poprawia procesy trawienne. W efekcie łatwiej jest kontrolować apetyt i unikać podjadania.

Mandarynki regulują apetyt i przyspieszają metabolizm

Mandarynki nie tylko szybko gaszą głód. Zawierają także naturalne flawonoidy (np. nobiletynę), które aktywują procesy trawienne i metabolizm. Badania potwierdzają, że nobiletyna reguluje apetyt, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, a także chroni przed miażdżycą, cukrzycą czy demencją.

Te związki bioaktywne dodatkowo wspierają efektywne odchudzanie. Mniejszy apetyt i szybszy metabolizm to klucz do sukcesu przy redukcji zbędnych kilogramów. Mandarynki są więc idealnym wyborem dla osób dbających o linię i zdrowie.

Właściwości mandarynek - niskokaloryczne i zdrowe

Co konkretnie zawierają mandarynki i jak to wpływa na redukcję wagi? Przede wszystkim mają bardzo niski indeks glikemiczny (IG). Oznacza to, że nie podnoszą gwałtownie poziomu cukru we krwi po spożyciu. Nadają się nawet dla osób z cukrzycą. Nie powodują też skoków insuliny, która może utrudniać spalanie tłuszczu.

Oprócz tego w mandarynkach nie brakuje:

  • witamin - A, z grupy B (B1, B2, B3, B6), C i E
  • składników mineralnych - potasu, wapnia, żelaza, cynku, fosforu, magnezu
  • flawonoidów - nobiletyny, hesperydyny, rutyny

To właśnie ta mieszanka wartościowych składników odżywczych i małej ilości kalorii sprawia, że mandarynki tak skutecznie wspierają odchudzanie. Dla porównania batonik czekoladowy dostarczy 200 pustych kalorii z cukrów prostych.

Czytaj więcej: Jak zrobić dietetyczne kulki Raffaello? Najlepszy przepis na zdrowy deser.

Jak jeść mandarynki, by schudnąć - porady

Nie obieraj mandarynek ze skórki

Bardzo ważna wskazówka. Wiele osób odruchowo obiera mandarynki ze skórki, zanim zje ich miąższ. Tymczasem w skórce znajduje się sporo cennych flawonoidów. Warto więc jeść te owoce w całości.

Jak to zrobić? Miąższ można jeść na surowo - świetnie nadaje się na przekąski i desery. A skórkę zetrzeć wcześniej na tarce i dodać np. do jogurtów, koktajli czy wypieków. Otrzymamy wtedy nie tylko dodatkowe wartości odżywcze, ale też aromat cytrusowy. Pamiętajmy też, by ścierać wyłącznie warstwę pomarańczową, gdyż biała część skórki jest gorzka.

Stosuj mandarynki regularnie

Mandarynki warto jeść przynajmniej kilka razy w tygodniu, by ich działanie prozdrowotne było widoczne. Można spożywać je jako osobne przekąski, dodatek do sałatek, kanapek czy smoothie. Bardzo odżywczym i sycącym posiłkiem jest też składająca się m.in. z mandarynek zdrowa tarta na kruchym spodzie.

1 mandarynka 30 kcal
1 batonik czekoladowy ok. 200 kcal

Już jednorazowe zastąpienie słodkości mandarynką pozwoli zaoszczędzić ponad 150 kcal. Przy codziennym stosowaniu takiego zamiennika to już prawie 47 tysięcy kalorii rocznie! Nic dziwnego, że mandarynki z powodzeniem mogą zastąpić mniej zdrowe słodycze w diecie odchudzającej.

"Mandarynki zawierają wiele cennych składników, a przy tym mają bardzo mało kalorii w porównaniu do popularnych słodyczy. Nic więc dziwnego, że świetnie sprawdzają się w dietach odchudzających i prozdrowotnych" - wyjaśnia dietetyk Irena Nowak.

Flawonoidy i nobiletyna wspomagają odchudzanie

Owoce wspomagające odchudzanie - wybierz je zamiast słodyczy

Mandarynki oprócz witamin i składników mineralnych zawierają flawonoidy. To związki roślinne o szerokim spektrum korzystnego działania. Wspierają odporność, obniżają cholesterol, chronią serce, a także pomagają w walce z nadwagą.

Jednym z najcenniejszych flawonoidów w mandarynkach jest nobiletyna. Badania naukowe udowodniły, że hamuje ona odkładanie się tkanki tłuszczowej. Ponadto zmniejsza ryzyko otyłości brzusznej, cukrzycy typu 2, miażdżycy i innych chorób cywilizacyjnych. Reguluje też apetyt i skraca uczucie głodu.

Wszystkie te właściwości sprawiają zatem, że flawonoidy z mandarynek świetnie uzupełniają dietę odchudzającą. Wspomagają walkę z nadwagą nie tylko dzięki niewielkiej ilości kalorii, ale też bioaktywnym związkom roślinnym.

Mandarynki łagodzą stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny to stan nadmiernej przewagi wolnych rodników nad antyoksydantami w organizmie. Powoduje uszkodzenia komórek, tkanek i narządów, przyspiesza procesy starzenia się oraz zwiększa ryzyko rozwoju wielu chorób.

Systematyczne spożywanie mandarynek pomaga zapobiegać temu zjawisku. Zawierają bowiem spore ilości przeciwutleniaczy - witaminy C i flawonoidów. Neutralizują one wolne rodniki i tym samym minimalizują negatywne skutki stresu oksydacyjnego.

W diecie odchudzającej, w której często występują niedobory mikroelementów, warto więc uzupełniać je m.in. mandarynkami. Dostarczą niewielką ilość kalorii a za to składników wzmacniających odporność komórek.

Skórka mandarynki wartościowsza niż myślisz

Wiele osób obiera mandarynki ze skórki, zanim zje ich soczysty miąższ. Nie wie jednak, że pozbawia się w ten sposób wielu cennych składników. W skórce tych owoców znajdują się bowiem flawonoidy, olejki eteryczne i inne związki bioaktywne.

Dlatego zamiast wyrzucać skórkę mandarynek do kosza, lepiej ją wykorzystać. Wystarczy zetrzeć ją na tarce i dodać np. do jogurtu, twarożku czy deseru. Skórka nie tylko wzbogaci danie w wartości odżywcze i witaminy. Ale też nada mu intensywny, cytrusowy aromat i smak.

Takie pełnowartościowe wykorzystanie mandarynek z pewnością jeszcze skuteczniej wesprze odchudzanie. Dostarczy więcej błonnika, flawonoidów i mikroelementów przy znikomej ilości kalorii. Idealny wybór dla wszystkich dbających o smukłą sylwetkę.

Podsumowanie

Mandarynki okazują się świetnym wyborem dla wszystkich odchudzających się. Choć są owocami, mają bardzo mało kalorii. Jednocześnie dostarczają wielu cennych witamin, składników mineralnych i flawonoidów korzystnie wpływających na metabolizm oraz zdrowie.

Warto jeść mandarynki regularnie, najlepiej w całości ze skórką. Można dodawać je do twarożków, jogurtów, sałatek czy smoothie. Stanowią znakomite źródło błonnika, witaminy C, potasu, a także bioaktywnej nobiletyny. To naturalne „dopalacze” procesu odchudzania, które dodatkowo wzmacniają efekty diety.

Systematyczne sięganie po te owoce zamiast kalorycznych słodyczy pozwala skutecznie zrzucić zbędne kilogramy. Co więcej, dzięki licznym składnikom prozdrowotnym, mandarynki chronią także przed wieloma chorobami. Warto więc wpleść je do codziennego jadłospisu.

Podsumowując, mandarynki okazują się prawdziwą bombą witaminową i sojusznikiem w walce ze zbędnymi kilogramami. W codziennej diecie nadają smaczny, zdrowy akcent, a do tego skutecznie wspierają odchudzanie.

Najczęściej zadawane pytania

Tak, mandarynki świetnie wspierają proces odchudzania. Choć to owoce, mają bardzo mało kalorii. Jednocześnie dostarczają sporo błonnika, który daje uczucie sytości. Zawierają też flawonoidy przyspieszające metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej.

Mandarynki należą do niskokalorycznych owoców - jedna średnia sztuka to ok. 30 kcal. Dla porównania popularny batonik czekoladowy dostarcza ok. 200 kalorii.

Mandarynki warto jeść w całości ze skórką, która zawiera dodatkowe wartości odżywcze. Miąższ można konsumować na surowo, a startą skórkę dodać np. do jogurtu lub smoothie. Mandarynki świetnie sprawdzą się także jako składnik zdrowszych deserów.

Mandarynki warto włączyć do codziennej diety i jeść regularnie, najlepiej kilka razy w tygodniu. Można zjadać je solo jako zdrową przekąskę albo łączyć z innymi składnikami. Świetnym pomysłem są mandarynki do śniadania, zwłaszcza z jogurtem naturalnym lub kefirem.

Mandarynki można jeść na surowo - wystarczy umyć lub wyparzyć. Warto też przygotowywać z nich różne dania i desery - smoothie, musli, tarty czy sałatki. Pamiętajmy, by nie obierać mandarynek ze skórki, tylko zetrzeć ją wcześniej na tarce.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wiosenny detoks umysłu
  2. Jak złuszczyć imbir szybko i łatwo? Odkryj ten niezawodny trik.
  3. Proste i złożone węglowodany - jaka jest różnica i dlaczego ma znaczenie?
  4. Kwas oleinowy - Naturalny emulgator. Poznaj zastosowanie i właściwości
  5. Dieta makrobiotyczna - jak działa i czym jest ta modna dieta roślinna?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Amalia Wasilewska
Amalia Wasilewska

Witajcie, jestem pasjonatką zdrowego stylu życia! Na blogu odkryjecie tajniki harmonii między ciałem a duszą. Dzielę się niekonwencjonalnymi ćwiczeniami, smacznymi przepisami i sposobami na zrozumienie swojego organizmu. Razem przekształcamy życie w pełnię sił i energii!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0